Wspieranie rozwoju przez zabawę z maluszkiem

By 13 listopada 2017Artykuły
Mother Playing Baby, Happy Newborn Kid with Mom Play Toy, Family Child Care, top view

Kochani Rodzice! Widok Waszego maluszka mocno zaangażowanego w zabawę bez wątpienia napawa Was radością i optymizmem. Niniejszy artykuł pragniemy poświęcić właśnie tematyce zabawy i wspomagania rozwoju dziecka za jej pośrednictwem. Zabawa jest dla brzdąca nie tylko dużą przyjemnością, ale – z odpowiednią stymulacją – ma bowiem wpływ zarówno na jego rozwój społeczny, emocjonalny, jak i psychiczny. A Wy, bawiąc się z maluszkiem, macie okazję do poznawania jego osobowości i preferencji, śledzenia postępów w rozwoju, ale także zyskujecie jego zaufanie, nawiązujecie z nim lepszą komunikację i umacniacie więź. Zapraszamy do lektury!

 
Jak stymulować rozwój maluszka?
Wasze dzieciątko od razu po urodzeniu nie potrzebuje zbyt wiele stymulacji – najlepszą przyjemnością dla niego jest Wasz dotyk, pieszczoty i obserwowanie Waszej twarzy i jej mimiki (pamiętajcie jednak, że noworodki widzą w odległości 20 – 30 cm). Kiedy maluszek pozostaje sam sobie, przydatnym rozwiązaniem jest umieszczenie w obszarze jego wzroku przedmiotów w kontrastowych kolorach (najlepiej zestawienie białego z czarnym bądź czerwonym) – może do tego posłużyć na przykład karuzela czy tzw. mata edukacyjna z wiszącymi elementami. Polecamy codzienne zamienianie miejscami wiszących przedmiotów, a co kilka dni wymienianie jednego z nich na nowy. Ciekawym rozwiązaniem jest umieszczanie w zasięgu wzroku dziecka obrazków przedstawiających kształty – zaczynając od tych najprostszych (pojedynczy kwadrat, koło) ku bardziej złożonym (szachownica, kilka figur). Bowiem taka stymulacja wzroku maluszka w korzystny sposób oddziałuje na rozwój kory wzrokowej i zdolność postrzegania.

 
Gdy szkrab jest już nieco starszy i mocniej zainteresowany zabawkami i przedmiotami wokół, warto pozwalać mu na wielozmysłowe eksplorowanie otoczenia – zwłaszcza dotykowo. Starajcie się dawać mu swobodę ruchów i organizować mu środowisko zabawy tak, by był przy tym jak najbardziej samodzielny. Wybierajcie zabawki łatwe do manipulowania, lokując je obok malucha. Zachęcamy do tego, by na początku dawać szkrabowi grzechotki zakładane na nadgarstek, a dopiero później – gdy maluch będzie miał bardziej rozwinięty chwyt – takie, które łatwo będzie mógł utrzymać. Jeśli Wasza pociecha trzyma przez większość czasu zaciśnięte dłonie, możecie pomóc mu rozprostować palce poprzez głaskanie grzbietu dłoni. Bardzo dobrym rozwiązaniem stymulującym rozwój maluszka jest umieszczenie w zasięgu jego wzroku bezpiecznego lusterka – mimo że szkrab nie będzie zdawał sobie sprawy, że ten uroczy malec naprzeciwko to on sam, wpatrywanie się we własne odbicie z pewnością będzie dla niego intrygującym i bardzo ciekawym zajęciem. Natomiast by wspomagać u dzieciątka rozwój w zakresie motoryki dużej, starajcie się często zmieniać pozycję jego ciała, dzięki czemu zwiększacie jego szanse na ćwiczenie ruchów. W wieku około 3 – 4 miesiąca zachęcajcie malca do obrotów, kładąc obok atrakcyjną zabawkę i pomagając mu w wykonywaniu ruchu (nie wyręczajcie go – niech on sam włoży w obrót trochę wysiłku). Warto od samego początku przyzwyczajać maluszka do leżenia na brzuchu – ma on wtedy zarówno więcej okazji do eksploracji, jak i szanse na ćwiczenie mięśni rąk, kręgosłupa i klatki piersiowej. Taka pozycja jest również idealną okazją do nauki pełzania (a później raczkowania) – tak ważnej umiejętności dla rozwoju połączeń między półkulami mózgu dziecka. By pomóc maluchowi w rozpoczęciu tej czynności, możecie w pozycji na brzuchu podłożyć swoje ręce pod jego gołe stópki, a on będzie próbował się odepchnąć. Zaś każdy jego wysiłek nagradzajcie przytuleniem i całusem. Jak maluch opanuje tę umiejętność, możecie ją z nim ćwiczyć poprzez kładzenie atrakcyjnej zabawki przed nim w takiej odległości, by po wykonaniu kilku ruchów mógł ją z łatwością chwycić.
Z pewnością najwięcej radości sprawi maluchowi zabawa ruchowa z Wami – a przy tym będzie to dobry stymulator zmysłu równowagi! Dlatego warto jak najczęściej bujać, wirować, kołysać, huśtać maluszka, wykonywać z nim samolot, czy tańczyć. Do zabaw ze szkrabem nie musicie wykorzystywać specjalnych przyrządów – do huśtania, czy turlania możecie skorzystać z koca czy dużego ręcznika, a do kołysania – z dużej gumowej piłki.

 
Ciekawostka na przyszłość – rodzaje zabawy dziecka
Wraz z rozwojem Waszego malucha jego aktywność zabawowa w aspekcie społecznym przybiera nowe, bardziej zaawansowane formy. Poniżej przedstawiamy trzy style zabawy we wczesnym dzieciństwie:zabawa samotna (do 18/24 m.ż) – dzieci bawią się zabawkami oddzielnie

  • zabawa samotna (do 18/24 m.ż) – dzieci bawią się zabawkami oddzielnie
  • zabawa równoległa (3 r.ż) – dzieci bawią się obok siebie, czasami obserwując i naśladując się nawzajem, lecz nie wchodzą ze sobą w prawdziwe interakcje
  • zabawa uspołeczniona (4 r.ż) – dzieci zaczynają wchodzić w interakcje i współpracować ze sobą.
    Pamiętajcie, drodzy Rodzice, to Wy jesteście pierwszymi towarzyszami zabawy maluszka i to dzięki interakcjom z Wami ma on szansę na wszechstronny rozwój. Nie traćcie więc czasu i starajcie się spędzać jak najwięcej chwil na zabawie, figlach i pieszczotach z Waszą pociechą. Gwarantujemy ogrom wrażeń i radości dla całej Waszej rodziny!

 

 


Źródła:

Fotografia: © inarik

Artykuł przygotowany za pomocą literatury:
1. Birch A., Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości, przeł. Łuczyński J., Olejnik M., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
2. Minge N., Minge K., Jak kreatywnie wspierać rozwój dziecka?, Wydawnictwo Edgard, Warszawa 2011.
3. Sears W., Sears M., Sears R., Sears J., Księga dziecka. Od narodzin do drugiego roku życia, wyd. II, tłum. Sylwestrzak-Wszelaki A., Szewczyk M., Chamielec G., Rosiak A., Rogozińska A. Mamania, Warszawa 2017.