Radosna Mama w ciąży czyli radzimy, jak przeżyć ten piękny okres bez stresu.

By 15 września 2017Porady
pregnant woman waiting for a desired baby

Kochane przyszłe Mamy! Wiemy, że ogrom zachodzących zmian w Waszych organizmach podczas ciąży – szczególnie w pierwszym trymestrze – może powodować obniżony nastrój, napięcie i przygnębienie. Pamiętajcie jednak, że Wasz stan emocjonalny w ciąży ma znaczący wpływ zarówno na rozwój maluszka, przebieg porodu, jak i Wasze samopoczucie w połogu. Dlatego zadbajcie o siebie i swój pozytywny nastrój – starajcie się odnajdywać wiele powodów do uśmiechu i czerpać jak najwięcej radości z tego wyjątkowego okresu. By pomóc Wam w obniżeniu stresu podczas ciąży, przygotowaliśmy kilka technik przywracających ciału oraz duszy harmonię i odprężenie. Zachęcamy do zapoznania się ze wskazówkami również Was, drodzy Tatusiowie – wspierajcie swoje partnerki i motywujcie je do pozytywnego nastawienia!

Nie przejmujcie się drobnostkami
Jeżeli napotkacie w codzienności na małe trudności, starajcie się popatrzeć na nie w szerszej perspektywie i zminimalizować ich znaczenie. Pamiętajcie, że nie jesteście w stanie mieć nad wszystkim kontroli, a wiele rzeczy nie jest wartych Waszej reakcji i irytacji. To błahostki, na które szkoda nerwów!

 
Wypędźcie negatywne emocje
W sytuacji kiedy nachodzą Was chwile smutku i przygnębienia, starajcie się przywołać pozytywne wspomnienia. Pomyślcie o wydarzeniach z życia, które znacząco Was uszczęśliwiły – powróćcie myślami do dnia ślubu, chwili kiedy dowiedziałyście się o ciąży, czy ostatniej wycieczki jaką odbyłyście z partnerem. Kiedy Wasz umysł będzie wypełniony pozytywnymi myślami, te negatywne pójdą w zapomnienie.

 
Rozmawiajcie o tym, co czujecie
Jeżeli coś Was niepokoi, dręczy, czegoś się obawiacie – nie tłumcie tego w sobie. Podzielcie się swoimi emocjami z partnerem, przyjaciółką, mamą, czy zaufanym ekspertem. Starajcie się również otaczać osobami o pozytywnym usposobieniu i dobrą energią.

 
Relaksujcie się przy muzyce

Muzyka trafia bezpośrednio do płata czołowego mózgu, odpowiedzialnego za samopoczucie oraz emocje i pomaga w uwolnieniu hormonów szczęścia. Słuchajcie więc takiej muzyki, jaka Was relaksuje i przywraca pozytywne wspomnienia. Im częściej w sytuacji stresowej będziecie uspokajały organizm ulubioną melodią, tym bardziej utrwalicie sobie mechanizm wyciszenia. Polecamy skorzystanie z tego typu relaksacji także podczas porodu.

 
Ruszajcie się i medytujcie
Ruch powoduje obniżenie kortykotropiny, pobudzającej wydzielanie hormonu stresu. Najlepszą aktywnością fizyczną dla Was będzie pływanie, albowiem nie obciąża ono stawów, poprawia krążenie, pomaga w łagodzeniu bólów pleców i mięśni miednicy, a także redukuje opuchliznę kostek. Jak wskazują badania, kobiety, które pływają w okresie ciąży, rzadziej potrzebują środków przeciwbólowych w trakcie porodu. Zanim jednak zaczniecie ćwiczenia, koniecznie skonsultujcie je ze swoim lekarzem. Natomiast by ukoić umysł i zaznać więcej spokoju, polecamy także medytację – znajdźcie w domu najwygodniejsze dla siebie miejsce i kilkanaście minut dziennie poświęćcie na mantrę bądź modlitwę. Dzięki temu zapomnicie o przykrościach, a Wasz mózg skupi się na obszarach spokoju.

 
Cieszcie się miłością
W każdej chwili starajcie się uświadamiać sobie, jak wielka jest miłość do rozwijającego się w Was maleństwa i jak ogromny dar nosicie pod sercem. Radujcie się tym, co macie – a mając w brzuszku ten piękny cud, naprawdę macie już WSZYSTKO!

 
Drogie Mamy! Ciąża to okres, w którym wiele Waszych układów i narządów ulega przeobrażeniom, co może powodować pewne dolegliwości i budzić Wasze rozgoryczenie. Zachęcamy jednak do tego, by wyciszyć w sobie negatywne emocje, odprężyć się i cieszyć błogosławionym stanem. Zapewniamy Was, że warto! Albowiem w ten sposób pomagacie spokojnie rozwijać się Waszemu maleństwu, które nosicie pod sercem, a które z każdym kolejnym dniem darzy Was coraz większą miłością. Natomiast przyszłych Tatusiów jeszcze raz gorąco zachęcamy do wspierania partnerek i okazywania im dużo miłości i ciepła – to z pewnością będzie najlepszy sposób kojący ich nerwy i stres.

 

 

 

 


Fotografia:

© Konstantin Yuganov
Źródła:
1. Fraś M., Gniadek A., Poznańska-Srzypiec J., Kadłubowska M., Styl życia kobiet w ciąży [online], „Hygeia Public Health, Nr 47, 2012, dostępny w Internecie: http://www.h-ph.pl/pdf/hyg-2012/hyg-2012-4-412.pdf.
2. Guszkowska M., Lęk przed porodem i detrminujące go czynniki – przegląd literatury [online], „Perinatologia, Neonatologia i Ginekologia, Tom 5, Zeszyt 3, dostępny w Internecie: http://www.ptmp.com.pl/png/png5z3_2012/PNG53-06-Guszkowska.pdf.
3. Sears W., Sears M., Holt L., Snell B., Księga ciąży. Wszystko, co musicie wiedzieć o ciąży, miesiąc po miesiącu, tłum. Chamielec G., Naszkowska K., Panek M., Warszawa 2013.