Czytanie maleństwu od pierwszych chwil życia

By 3 grudnia 2017Artykuły
A young baby girl reads a Bible.

Bez wątpienia głośne czytanie książek dziecku pozytywnie wpływa na jego wieloaspektowy rozwój. Dodatkowo codzienne wspólne czytanie bajek i opowiadanie historyjek może stać się doskonałą okazją do wzmacniania więzi z Waszym maluchem. Zachęcamy Was więc gorąco, by czytanie stało się w Waszych domach wyjątkowym, pełnym radości, miłości i ekscytacji rytuałem! Dzięki temu Wasza pociecha będzie kojarzyć te chwile z przyjemnością i błogością – na pewno będzie czuła się wtedy obdarzona Waszą pełną uwagą, a co za tym idzie – zdobędzie poczucie akceptacji i bycia kochaną. O wartościach, jakie płyną z czytania maluszkom przeczytacie w niniejszym artykule. Zapraszamy!

Dlaczego wczesne czytanie jest tak ważne?
Głośne czytanie dziecku można rozpocząć już w trakcie ciąży (w szóstym miesiącu) – warto sięgać po wiersze o wyrazistym rytmie. Maleństwo zapamiętuje zarówno melodię Waszego głosu, jak i właśnie rytm utworu, które po urodzeniu będą przypominać mu atmosferę ciepła, bezpieczeństwa z chwil z łona, kojąc jego zdenerwowanie.
Mózg malutkiego człowieka jest niezwykle chłonny i zdolny do nabywania nowych informacji, dlatego ważne jest wczesne i częste głośne czytanie przez opiekuna. Ośmiomiesięczne niemowlęta potrafią zidentyfikować konkretne słowa nawet dwa tygodnie po kilkukrotnym usłyszeniu bajki, w której były one zawarte. Jak pokazują badania, czytanie dziecku to najskuteczniejsza forma wspierania rozwoju mowy maluchów. Albowiem dwuletnie dzieci, którym zaczęto wcześnie i często czytać bajki i wierszyki, wyróżniają się wyższym poziomem umiejętności językowych niż rówieśnicy, którym czytano rzadziej. Wiedzcie, że dzięki kontaktowi z literaturą Wasz malec zaznajamia się z pełniejszym, bogatszym i bardziej wyszukanym językiem, aniżeli ten którego używacie na co dzień. Dlatego szkrab ma okazję na wzbogacenie słownictwa, zaznajomienie się z nowymi, zróżnicowanymi formami wypowiedzi oraz poznanie zasad działania języka. Istotne są nie tylko czytane słowa, ale także ilustracje (zwłaszcza dla najmłodszych pociech), które pomagają maluchowi zrozumieć zwroty i zdania. Natomiast książki bez obrazków są doskonałym sposobem na pobudzenie wyobraźni i zachęcenie do samodzielnego czytania nieco starszych dzieci.
Dodatkowym atutem kontaktu z książką już na początkowym etapie rozwoju Waszego maleństwa jest nauka odpowiedniego korzystania z tego typu przedmiotów. Dzięki temu bobas z czasem pozna, że książka jest czymś innym niż zabawką służącą do gryzienia i rwania, a tym samym nauczy się ją szanować.

 
Jakie jeszcze korzyści niesie ze sobą czytanie dziecku?
Wartości głośnego czytania niemowlakom i starszym dzieciom jest naprawdę bardzo wiele. Ważne jest jednak, by czytaniu starszym dzieciom towarzyszyła rozmowa na temat sytuacji zaistniałych w bajce czy opowiadaniu. Poniżej pragniemy wyszczególnić jedne z ważniejszych walorów wcześniej nieomówionych.

  • pozytywny wpływ na rozwój emocjonalny – dziecko próbuje wczuć się w myśli i emocje bohaterów; zaznajamia się z nowymi, wcześniej nieznanymi emocjami – uczy się je nazywać i oceniać; poznaje sposoby rozwiązania różnorakich problemów emocjonalnych i uczy się korzystać z nich w nowych sytuacjach w życiu,
  • wspomaganie zdolności koncentracji, skupienia i cierpliwości,
  • poprawa pamięci,
  • rozwój umiejętności opowiadania,
  • przygotowanie do samodzielnego czytania i pisania,
  • ćwiczenie myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • rozwój zainteresowań i pasji,
  • nauka krytycznego i refleksyjnego myślenia.

Jak zachęcić niezainteresowane książką dziecko?
Starajcie się nie zmuszać malucha do książek – aby przekonać go do nich możecie użyć sposobu! W obecności dziecka zacznijcie innemu członkowi rodziny czytać fragment bajki, wybierając ten najciekawszy. Przerwijcie czytanie w najbardziej porywającym momencie – istnieje duża szansa, że smyk się zainteresuje.
Wykreujcie Mądrego Małego Czytelnika!
Pamiętajcie, drodzy Rodzice! To Wy jesteście pierwszymi i najważniejszymi wzorami do naśladowania dla swojego dziecka. Jeżeli sami będziecie często czytać swoje lektury w obecności malca, będzie ono bardziej chętne do sięgania po książkę.

 

 


Fotografia: © kevron2001
Źródła:
1. Eliot L., Co tam się dzieje? Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia, przeł. A. Jankowski, Media Rodzina, Poznań .
2. Minge N., Minge K., Jak kreatywnie wspierać rozwój dziecka?, Wydawnictwo Edgard, Warszawa 2011.
3. Smoleń J., Rodzinne czytanie książek jako czynnik rozwoju psychospołecznego i kulturowego dziecka [online], Pedagogika Rodziny 2016, nr 6(3), dostępny w Internecie: http://www.zielonypromien.pl/download/pedagogika.pdf#page=26.